Det här med 1 till 1-datorer.

De senaste åren har det hetaste för kommuner varit att se till att det finns en dator till varje elev. Om det är så är kommunen en bra IT-kommun. Om det är så är det en bra skola.

Host, host.

Nu håller min skola också på med det här eftersom Botkyrka kommun beslutat att 1 till 1 är grejen, och jag har tänkt ganska mycket på detta. Jag skulle vilja att kommuner och skolor frågar sig själva några saker innan de sätter en laptop i famnen på varje elev.

  • Vad är syftet? Vad förväntas hända med en dator hos varje elev?
  • Hur ska datorn användas som något annat än ett digitalt anteckningsblock?
  • Är laptop verkligen det bästa alternativet? Går det att använda datorer på något annat sätt?

Visst, det är smidigt för varje elev att ha en dator att skriva anteckningar och uppgifter på istället för på papper, speciellt då många har lättare för att skriva på dator än för hand till exempel. Men om nu varje elev har en laptop, varför inte utnyttja det mer i klassrummet? I det informationssamhälle vi lever i behöver vi inte lära oss massa fakta utantill, utan vi behöver kunna förstå och söka upp fakta när vi behöver den, kunna se vad som är relevant och inte, osv. Läraren kan gå igenom något och så kan eleverna hitta något spännande kring ämnet på internet och reflektera kring det – det blir ju oftast roligare om det kommer från en nyare källa än en bok där Göran Persson fortfarande är partiledare. Datorer är ju en guldgruva för samhällsämnen.

Jag läser kemi med min parallellklass, där alla fått varsin laptop, men det märks inte att de är en 1 till 1-klass. Det är knappt någon som har med sig sin dator eftersom de är tunga att bära med (och inte får lämnas i skåpet), och deras lärare använder sig inte av resursen.

Det börjar hos lärarna. Lärarna måste kunna hantera datorerna, och det måste finnas verktyg som kan användas både generellt och i specifika ämnen.

Jag märker att min skola utvärderar det här nu – till exempel hade min fysiklärare med sig en iPad för att se hur den kunde användas i undervisningen, och lärarna verkar erbjudas extra utbildning inom datorer vid behov. Jättebra! Utvärdera mera!

Till sist, det här med laptops. Jag vet inte riktigt, visst är det bra att de går att bära omkring, men that’s it. En stationär dator för samma pris som en laptop är generellt bättre, och jag skulle hellre se att det satsades på att det gick att komma åt sina skolfiler hemifrån – slippa hålla på att skicka filer hit och dit och hålla på med USB-minnen och skit. Dropbox och Google Docs i all ära, men tänk så enkelt det skulle vara om en elev kunde ha sina skolfiler på skolans server och komma åt den hemifrån, och kunna dela sina filer med andra elever vid typ grupparbeten, och kunna lämna in den via servern så att den bara dök upp hos läraren för rättning. Arbete, inlämning och rättning på samma ställe (vklass är ett skämt). Så har vi det på Datalogi A-kursen och det är mycket nice. Deras tanke är att det ska vara ungefär likadant att jobba hemma som på lektionen – och det tycker jag är väldigt bra.

Och kommuner – sluta upp med det här tramset om att hela kommunen ska ha ett och samma centrala it-system med ett it-stöd. Det funkar inte. Skolor har inte samma behov som arbetsförmedlingen. Det är inte bra att vår enda programmeringslektion i veckan blir kaos för att Eclipse inte funkar, folk inte kan jobba och vår lärare bara snällt kan ringa vaktmästeriet som får ringa it-stöd och hoppas att det löser sig inom en timme (det gör det inte).

This entry was posted in dator/internettjafs, tyckande. Bookmark the permalink.

4 Responses to Det här med 1 till 1-datorer.

  1. Jag håller med dig fullständigt!

  2. Vanda says:

    Ååh jag jobbar i skolan som vikarie och då hamnar man ju ibland på skolor som försökt “integrera it i kursplanen” eller något ditåt. Det innebär för det mesta att folk antingen använder det just som ett vanligt anteckningsblock förutom att det tar längre tid att starta upp och de gärna spelar tetris eller är inne på facebook istället för det de borde göra. På varje ställe jag varit på där de använder datorer har det fungerat sämre än papper och penna! Men ändå känns det ju självklart egentligen att man ska använda datorer i skolan. Frågan är bara hur det ska gå på ett konstruktivt sätt.

  3. Pingback: Klart alla barn ska ha cyklar (eller?) | theusr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>